BIBLIOGRAFIA - Un percorso di Acquaticità a sostegno dello sviluppo delle Funzioni Esecutive

  • American Psychiatric Association, 2013. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. V a cura di Washington: American Psychiatric Publishing.
  • Argyle, M., 1992. Il Corpo e il suo Linguaggio. Studio sulla Comunicazione NonVerbale. Bologna: Zanichelli Editore .
  • Barkley, R., 1997. Behavioural inhibition, sustained attention, and exevutive functions: Constructing a unifying theory of AD/HD. Psychol Bull, Issue 121, pp. 65-94.
  • Barone, L., 2009. Manuale di psicologia dello sviluppo. Roma: Carocci Editore. Barone, L., 2012. Manuale di psicologia dello sviluppo. V a cura di Roma: Carocci Editore.
  • Belloni, L., 2007. Psicomotricità in acqua. Percorso educativo e terapeutico. Trento: Erickson.
  • Benso, F., 2016. Attenzione , Autoregolazione e ADHD: Casi, strumenti diagnostici, interventi. Milano, Giunti O.S..
  • Blair, C., 2002. School readiness: Integrating cognition and emotion in a neurobiological conceptualization of children's functioning at school entry. American Psychologist, Volume 57, pp. 111-127.
  • Bond, C., 2002. Positive Touch and massage in the neonatal unit: a British approach. Semin Neonatol, Volume 7, pp. 477-486 .
  • Bonifacio, A. & Gison, G., 2011. L'approccio neuropsicomotorio al disturbo della regolazione. Psicomotricità, 15(2), pp. 17-24.
  • Borgogno, E., 1988. Educazione psicomotoria nella scuola materna ed elementare. s.l.:Omega.
  • Broglio, A., 2005. Acquaticità per la prima infanzia. Manuale d’uso per operatori,educatori, genitori. Milano: FrancoAngeli.
  • Broglio, A. & Colucci, V., 2001. Riabilitazione in acqua. Milano: Edi. Ermes.
  • Broglio, A., Della Casa, B. & Zanchi, M., 2009. Il bambino disabile in acqua. Manualed’uso per terapisti ed operatori. Milano: FrancoAngeli.
  • Cappelli, P. & Vannucchi, V., 2005. Chimica degli alimenti: Conservazione e trasformazioni. III a cura di Bologna: Zanichelli editore.
  • Cuva, S., 2011. Il concetto di regolazione: implicazione per lo sviluppo normale e patologico. Psicomotricità, 15(2), pp. 3-8.
  • Di Nuovo, S., 2008. Cosa significa 'significativo'? Gli usi della statistica in psicologia clinica. Psicologia clinica dello sviluppo, 12(2), pp. 245-258.
  • Diamond, A., Barnett, W., Thomas, J. & Munro, S., 2007. The early years: Preschool program improves cognitive control. Science, Volume 318, pp. 1387-1388.
  • Diamond, A. & Lee, K., 2011. Interventions shown to aid executive function development in children 4 to 12 years old. Scienze, Volume 333, pp. 959-964.
  • Engle, R., 2002. Working Memory Capacity as Executive Attention. American Psychological Society, 11(1), pp. 19-23.
  • Erbaugh, S. J., 1986. Effects of Aquatic Training on Swimming Skill Development of
  • Preschool Children.. Perceptual and Motor Skill, Volume 62, pp. 439-446. Flori, V., 2013. Il Gioco del Bambino. Università degli Studi di Milano, s.n.
  • Guinzbourg, B. & Lucca, A., 2004. Aquananda: acquaticità per bambini. Milano: Tecniche Nuove.
  • Gürol, A. & Polat, S., 2012. The Effects of Baby Massage on Attachment between
  • Mother and their Infants. Asian Nursing, Volume 6, pp. 35-41.
  • Halperin, J. et al., 2012. Training Executive, Attention, and Motor Skills: A Proof-of- Concept Study in Preschool Children With ADHD. Journal of Attention Disorders , 17(8), pp. 711-721.
  • Healey, D. & Halperin, J., 2015. Enhancing Neurobehavioral Gains with the Aid of Games and Exercise (ENGAGE): Initial open trial of a novel early intervention fostering the development of preschoolers' self-regulation. Child Neuropsychology, 21(4), pp. 465-480.
  • Hongwanishkul, D., Happaney, K., Lee, W. C. & Zelazo, P., 2005. Assessment of hot and cool executive function in young children: Age-related changes and individual differences.. Developmental Neuropsychology, Volume 28, p. 617–644.
  • Lezak, M., 1995. Neuropsychological Assessment. Oxford: Oxford University Press. Marinelli, P., 2002. Igiene Medicina preventiva e Sanità Pubblica. Roma: Piccin.
  • Matos, T. A. et al., 2010. Precocious skin-to-skin contact between mother and child:
  • meanings to mothers and contributions for nursing. Revista Brasileira de Enfermagem, Volume 6, p. 998.
  • McCabe, D. et al., 2010. The Relationship Between Working Memory Capacity and Executive Functioning: Evidence for a Common Executive Attention Construct. Neuropsychology, 24(2), pp. 222-243.
  • Moulin, J., 2007. Bébés-nageurs: effets des séance de piscine sur le développement du jeune enfant. Jurnal de pédiatrie et de puériculture, Volume 20, pp. 25-28.
  • Norman, D. & Shallice, T., 1986. Attention to action. In R.J. Davidson G.E. Schwartz, D. Shapiro (Eds.). Consciousness and Self-Regulation. New York: Plenum Press.
  • Owen, A., 1997. The Functional Organization of Working Memory Processes Within Human Lateral Frontal Cortex: The Contribution of Functional Neuroimaging. European Journal of Neuroscience, 9(7), pp. 1329-1339.
  • Parsons, T. D., Notebaert, A. J., Shields, E. W. & Guskiewicz, K. M., 2009. Application of Reliable Change Indices to Computerized Neuropsychological Measures of Concussion. International Journal of Neuroscience, Volume 119, pp. 492-507.
  • Pineda, D. et al., 2007. The role of neuropsychologic tests in the diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder. Pediatric Neurology, 36(6), pp. 373-381.
  • Pisano, R. & Siccardi, M., 2000. Acquaticità. Milano: Sperling & Kupfer.
  • Pliszka, S., 2007. Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 46(7), pp. 894-921.
  • Polanczyk, G. et al., 2007. The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis. The american journal of psychiatry, 164(6), pp. 942-948..
  • Poletti, M., 2009. Sviluppo cerebrale, funzioni esecutive e capacità decisionali in adolescenza. Giornale Italiano di Psicologia.
  • Russu, D., Cattari, M. & Borgato, C., 2014. La nuova era. Happy Acquatics: anno XVI, Volume 1, pp. 38-40.
  • Sigmundsson, H. & Hopkins, B., 2009. Baby swimming: exploring the effects of early intervention on subsequent motor abilities. Child: care, health and development, 36(3), pp. 428-430.
  • Speranza, A., 2001. Disturbi della regolazione. Manuale di psicopatologia dell'infanzia, Volume I, pp. 127-143.
  • Sroufe, L., 2005. Attachment and development: Prospectivelongitudinal study from birth to adulthood. Attachment and Human Development, 7(4), pp. 3-48.
  • Stievano, P., Valeri, G., Totonelli, L. & Curcelli, C., 2006. Psichiatria dell'Infanzia e dell'adolescenza, 73(1), pp. 51-60.
  • Trevarthen, C., 2001. Infant intersubjectivity: Research, theory and clinical applications. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42(1), pp. 3-48.
  • Valeri, G. & Stievano, P., 2007. Developmental neuropsychology and executive functions. Giornale di Neuropsichiatria dell'età evolutiva, 27(2), pp. 195-204.
  • Venuti, P., 2003. L'autismo: percorsi di intervento. Roma: Carocci.
  • Venuti, P., 2010. L'intervento in rete per i bisogni educativi speciali. Trento: Erikson. Venuti, P., 2011. I disturbi della regolazione: insorgenza, manifestazioni cliniche ed evoluzione. Psicomotricità, 15(2), pp. 9-16.
  • Welsh, M., Pennington, B. & Groisser, D., 1991. A normative developmental study of executive function: A window on prefrontal function in children. Developmental Neuropsychology, 2(7), pp. 131-149.
  • Wolraich, M. et al., 2011. ADHD: clinical practice guideline for the diagnosis, evaluation, and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in children and adolescents.. Pediatrics, 128(5), pp. 1007-1022.
  • Zelazo, P., Carter, A., Reznick, J. & Frye, D., 1997. Early development of executive function: a problem solving approach. Review of General Psychology, 1(2), pp. 198-226.
  • Zelazo, P. & Muller, U., 2002. Executive function in typical and atypical development: Handbook of childhood cognitive development. Oxford: Blackwell.

 

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Accedi / Crea il tuo account